Alla inlägg under januari 2009

Av helmi - 31 januari 2009 14:57

min tand gör så ont att jag kanske dör i tandvärk. varför är alla läkare så otrevliga? jag fick en akuttid och så var jag fem minuter sen

tandläkaren: hälsar inte. vad hände?

r: jag vaknade och hade ont i tanden?

tandläkaren: nej nej jag menar, varför är du sen?



FALL: Du drömmer att du faller. Enligt Freud är detta en vanlig dröm med ångestkaraktär och kan tydas som att drömmaren är rädd att begå ett moraliskt felsteg. 
FLYGA: Drömmer du att du flyger, kan det vara ett uttryck för längtan att höja sig över vardagens enahanda och inger ofta lyckokänsla.
FÅGEL: Många fåglar har sedan gammalt en speciell betydelse - olika arter bådar gott eller ont. Att drömma om fåglar har också en djupare mening: de är symboler för tankar och förhoppningar. Drömmer man t. ex. att en fågel flaxar förtvivlat i ett rum och försöker komma ut, har drömmaren troligtvis bekymmer och söker en lösning på dem. Fågeln kan också symbolisera vishet (korpen), en fri och självständig natur (örnen), medan en liten fågel också är symbolen för ömhet.
GLÖMMA: Det händer ofta att man i drömmen tycker sig ha glömt något viktigt. Det kan innebära att man förtränger en händelse - ursäktar sig med att man "glömt" den.

GRÅTA: I drömmen är du förtvivlad men vet inte varför. Det kan till och med hända att du vaknar av att örngottet är vått. Trösta dig då med att det anses mycket lyckosamt att drömma att man gråter - bl. a. lät det innebära pengar.
HAV: Om detta skrev den schweiziske psykologen Carl Gustav Jung: "Havet är symbolen för det undermedvetna, ty under dess glittrande yta döljer sig ofattbara djup". Att tolka drömmar om havet blir därför individuellt, eftersom varje människa har sina egna problem. Här är några olika försök. Se lugnt: lyckan blir din. Se stormigt: olyckan kan drabba dig när du minst anar det. Bada i: hälsa och välgång. Färdas på: seglatsen genom livet är alltid ett vågspel. Faror hotar, men med en bra styrman vid rodret kan lyckan bli din, lyder en romantisk tolkning.

INHÄNGNAD, befinna sig i: du har bekymmer och vet inte hur du ska lösa dem. Du försöker förgäves hitta en lösning, och i drömmen symboliseras detta av inhägnaden. Se annan i: tolkningen är ungefär densamma, men du försöker skjuta över dina problem på någon annan.

JORD, gräva i: du känner dig lite vilsen i tillvaron och har problem. Du vill komma till rätta med dem och i drömmen gräver du oförtrutet. Tyd drömmen på ett klokt sätt: det är viktigt att söka efter inre balans och lugn, men det kräver arbete. Ligga på: stor utgift.

KLIPPA: I drömmen är klippan symbolen för något stort och orubbligt. Den kan också betyda sorger och bekymmer, något ouppnåeligt och oöverstigligt. Man kan griipas av maktlöshet och ångest inför den och vakna med en känsla av otillräcklighet och ensamhet. 
KLÄTTRA: Man kan t. ex. drömma att man klättrar uppför en lodrät bergvägg. När man är nästan uppe möter man ett oväntat hinder och grips av ångest. Tolkningen är klar: drömmaren saknar ännu den nödvändiga inre balansen för att nå den eftersträvade "toppen". Han inser att han vill högre än vad som är möjligt, hindren tornar upp sig. Undermedvetet längtar vederbörande efter trygghet och materiell säkerhet.

MUSIK: Att drömma att man hör musik betyder nästan alltid med säkerhet att man är förälskad, och musiken uttrycker graden av ens kärlek. Lugn musik betyder således att man är nöjd och harmonisk, stark och hetsig att man är förvirrad och orolig. Känslorna kan vara intensiva och passionerade, men man är osäker på om de är besvarade.

MÖRKER: En ångestladdad dröm som tyder på inre konflikter. Att vakna ur den känns som en befrielse och kan ge anledning till självrannsakan.

NAKEN: En mycket vanlig dröm, som speciellt Freud sagt åtskilligt om. Det märkliga brukar vara att man själv reagerar för sin nakenhet men inte omgivningen. Man försöker dölja den men kan inte. Freud anser att det är förträngda barndomsupplevelser som tar sig uttryck i drömmen, förträdesvis av sexuell natur. Även hämningar som man förtränger i vaket tillstånd, kommer nu fram med obetvinglig kraft. Drömmen avslöjar längtan efter att väcka uppmärksamhet, efter att bli visad omtanke.

NYCKEL: Att drömma om nycklar betraktas som särskilt intressant. Nyckeln kan öppna en dörr, det vill säga svårigheter kan övervinnas om man vet hur man ska handla och har den rätta nyckeln. En nyckel kan också låsa en dörr - hindra en att komma dit man vill, men också dölja hemligheter man inte vill avslöja. Nyckeldrömmen kan även tolkas så att du har en hemlig förälskelse. Följande tolkningar förekommer också: Se: du har ett problem. Tappa: din vän sviker dig. Leta efter: du kommer att möta en glömd vän. Skramla med: du har anlag för slöseri.

PACKA: Ska du ut och resa är det naturligt att även dina drömmar kretsar kring det. I annat fall bör sådana drömmar tolkas symboliskt. En inre oro kan göra att du även i sovande tillstånd känner dig stå inför ett uppbrott. Du tycker att du måste skynda dig att bli färdig och packar febrilt ner allt vad du får tag i. Du vill i väg så fort som möjligt, och detta kan tolkas så att du önskar fly från något som känns svårt. Packar du däremot upp i drömmen kan det tydas som att du kommit till klarhet och känner att du lugnt kan fortsätta din tillvaro som den du är. En drömbok har den här tydningen: Packa ner: den kommande dagen går allt på tok.
SNÖ: Snön är symbolen för ensamhet. Den kan tyda på en inre förtvivlan. Strålar solen över ett snötäckt landskap anses det betyda att en dröm går i uppfyllelse. Hamnar du däremot i en rykande snöstorm kan det tyda på en hotande fara. 

TRAPPA: Att drömma om trappor har anknytning till de två stora drömsymbolerna stiga och falla. Trappan ger oss möjlighet att "byta nivå" i överförd bemärkelse. Vi kan stiga uppåt, d.v.s bli bättre och andligen rikare människor, men även övervinna svårigheter och höja oss över mängden. Men det kan också gå "utför". Medvetandet om misslyckanden eller befarade misslyckanden kan givetvis ta sig många uttryck i drömmen.

TÅG: Även tåg hör till de viktigare drömsymbolerna. Tåget för oss genom livet, och vi måste följa med vare sig vi vill eller ej, tycker vi. Men det är fel. Varje människa har en fri vilja och är inte bara ett slags kolli som fraktas fram. Drömmen är både en varning och en maning till oss att rannsaka oss själva. Det gäller att inte komma "för sent", att inte "missa tåget". Det kan också i drömmen vara svårt att komma fram till biljettluckan - vår inre "biljettlucka" är de komplex vi måste frigöra oss från, så att de inte hindrar oss från att komma i väg, att nå vårt mål.
Av helmi - 15 januari 2009 02:11

om du tvekar på tiden och på att du finns så finns det uppenbarligen en tvekan om själva tvekan på att du tvekar på att du finns därav finns inte tiden och då kan inte heller tvekan finnas? men om tiden inte finns så finns inte heller tid för att tveka. nånting måste det finnas nånting som är större och mer logiskt än tid och gud


att det ska vara så jävla svårt att ta ut saker som man ställt in i sitt sovrum som egentligen ska ligga i komposten och disken det ligger en och en halv macka som det har varit nånting på som jag inte ens kan se vad det är dom har bara skrumpnat ihop sådär som bröd kan göra ibland kan man prata bort det


jag önskar att någon skulle skänka bort en helig birma som kan kolla på tv och leka med hugo när jag inte är hemma och som inte är allergiframkallande och som inte vill äta kött. idealläget att den inte heller ska fånga rottor


och det kommer jag alltid tillbaka till


återigen känns det bara som att det är den sista tiden i mitt eget liv såhär märker man det:


alla förhållanden jag har varit med om har varit odefinerbara jag blir illusionslös och det känns riktigt jobbigt


det värsta som kan hända nu är att jag blir ensam på dagen det får jag inte bli natten är bättre då har jag integritet och tid och viljan att kolla in i väggen


jag känner mig mer som en åskådare än jag borde med tanke på hur mycket jag pratar ibland


allt jag äter när jag väl äter smakar absolut ingenting


jag kan inte bli riktigt genuint glad i längre än ett dygn längre. tredagarslyckan har dock inträffat två gånger sedan juni men leder till kraftigare nedfall det blir som en störtdykning ner i skiten som straff för att jag har mått bra och slutat tänka på dåligheter för länge. det kan vara karma


alltför mycket av det jag gör ångrar jag till viss del efteråt










jag talar emot mig själv i nästan allt, jag borde inte träffa människor som jag har haft komplicerade förhållanden med inte ta upp det igen, särskillt inte martin men ändå ska vi fika imorn. jag vill hellre träffa andra martin som är trevlig och intelligent på ett mer förståligt plan honom kan man prata med utan att det flummar ut i en dimmig osaklig det är oftast inte ens en diskussion ibland säger han bara att ja du har rätt och aha det har jag aldrig tänkt på eller va äre sant aahaha. han ringer och säger hm.. mm.. och frågar skriver du mycket? även om det känns som att komma hem när vi pratar är jag riktigt trött på det som var och kanske fortfarande är vi och att ännu tröttare på att prata om detdet är urvattnatt och överspelat och när jag går igenom sammanställningen av det här jävla året i huvet har han nästan den största rollen av mina alla efter min mor flera gånger om dan tänker jag på honom ibland bara för att försöka komma underfund med varför vi egentligen började ses. mamma och johan skulle gifta sig och ville att räfven skulle spela jag skulle ringa och boka bandet så ringde jag martin sen skrev han ett sms att han ville ses och sen kom helvettet


har svårt att hålla ögonen öppna sen går det över och man har förlorat sina chanser att somna innan det blir ljust igen golvet är kallt mot fötterna som på sommaren över och ut 

.

Av helmi - 15 januari 2009 01:57

när han säger nånting är det så när någon annan säger nåt skiter han i det. omvänd psykologi är ju inte grejen. det är ditt fel att folk skjuter varandra

.

Av helmi - 11 januari 2009 03:03

.

Av helmi - 11 januari 2009 02:58

Presentation

Omröstning

magnetic fields?
 vet inte
 nej
 ja
 fy i helvete
 fantastiska

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards